Azan Tiba2 Dilaungkan Ketika Kebumi Jenazah. Bila Tanya Ustaz, Ini Jawapan Yang MENGEJUTKAN

Azan Tiba2 Dilaungkan Ketika Kebumi Jenazah. Bila Tanya Ustaz, Ini Jawapan Yang MENGEJUTKAN | Khalifah Mail Online – Seperti diceritakan oleh seorang ustaz. Suasana pilu keluarga jenazah tiba-tiba jadi gempar bila tiba-tiba azan dilaungkan dengan kuat di tepi lubang kubur. Selepas segalanya berakhir, bila tanya ustaz apa puncanya, jawapannnya amat mengejutkan.. Allahu.

JENAZAH WANITA JADI SANGAT BERAT

Usai segala urusan jenazah , sebagaimana yang dirancang jenazah wanita itu dibawa ketanah pekuburan sebelum kekecohan terjadi. Dalam perjalanan hadi adalah jiran simati mengakui ketika memikul keranda jenazah tersebut mengakui berat keranda itu berlipat kali ganda dari berat badan simati..

Mula mula kami mengangkat dengan 6 orang dua di depan dua di tengah dan dua dibelakang, tapi apabila kami cuba mengangkat keranda itu amat sangat berat, mustahil bagi kami tidak bisa mengangkat satu jenazah perempuan sedangkan kami 6 orang lelaki. Kemudian di tambah lagi 2 orang lelaki barulah keranda simati terangkat sampai keperkuburan kisahnya.

LUBANG KUBUR TAK MUAT

Setelah jenazah sampai di pekuburan turut berlaku kekecohan apabila seorang penduduk kampung nyaris tergelincir ke dalam liang lahad tersebut yang amat licin gara-gara hujan lebat kebelakangan ini. Sepanjang proses pengebumian, kawasan perkuburan dipenuhi esak tangis keluarga, sanak saudara dan rakan-rakan simati.

Si penggali kubur yang berusia 55 tahun sudah melakukan pekerjaan itu selama 20 tahun dan amat cekap melakukan pekerjaan itu lantaran ayahnya dulu pun seorang penggali kubur, sebelum ini tidak pernah beliau salah dalam mengukur panjang dan lebar liang lahat simati.

Allohu akbar! allohu akbar! allohu akbar! ! kata kata itu terkeluar dari mulut hampir semua yang hadir dalam pengebumian tersebut setelah satu kejadian aneh berlaku.

AZAN DILAUNGKAN

Jenazah simati yang sudah 3 kali dimasukkan dalam liang lahat tidak muat, padahal si penggali kubur sudah melebarkan dua kali dari ukuran asal.

Setelah gagal dalam hal tersebut seorang ustaz menyuruh ahli keluarga untuk azan di pengebumian itu. Barulah jenazah selamat dikebumikan.

AMALAN JENAZAH SEMASA HIDUP

Dari kisah diatas kisah ini benar berlaku di sebuah kampung di negeri jiran pada tahun 2010..kata dari pada salah seorang jiran simati. Arwah adalah wanita yang yang suka mengumpat serta memfitnah tanpa bukti, dan arwah juga tidak pernah menutup auratnya semasa hidup, dia suka memakai pakaian seksi memaparkan bentuk tubuh nya.

Kami sebagai jiran pernah menegur kelakuannya itu,namun kami di caci maki serta dilempari dengan kasut lantaran dia lebih kaya dari kami. Tidak usah jaga tepi kain orang, kubur lain -lain, kau urus hal kau sendiri kata makian yang di ucap si mati dahulu.

Tidaklah heran perkara sebegini berlaku.kami bukan mengaibkan sesiapa dalam cerita ini.ini adalah sebuah pengajaran bagi kita memang benar kita dalam kubur seorang sorang,tapi siapa yang mandikan kita,siapa yang mengusung jenazah kita,siapa yang menanam kita,jangan sombong dengan kekayaan. bukan soal bagaimana kita hidup di dunia tapi bagai mana cara kita mati. KREDIT BERITA SEMASAKU.

sumber buletin viral

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *