Bayi Ini Dilahirkan Tanpa Kehadiran Orang Tuanya, Namun Dia Dapat Seorang “Ibu Angkat istimewa”. Anda Pasti Terkejut Melihat ‘SEEKOR’ Ibu Yang Menyusukannya Itu.

Tak lama selepas melahirkan anak nya, ibu ini meninggal kerana sakit. Ayah nya yang juga memiliki penyakit otak kemurungan setelah isteri nya meninggal. Ditambah kenyataan istri nya telah meninggal dunia membuat diri nya semakin parah.

Bernasib baik, di keluarga rumah mereka masih ada seorang datuk yang telah berusia 80 tahun yang memikul tanggung jawab untuk mengurus kan anak yang baru di lahir kan tersebut: “Dia adalah cucu saya, saya yang akan menjaga nya!” Tapi saat anak itu mahu diberi kan susu, keluarga mereka sama sekali tidak memiliki duit untuk membeli susu bayi.

Bayi itu menangis meronta- ronta kehausan meminta susu, sampai- sampai datuk nya terpaksa melakukan hal ini!

Datuk itu tidak punya cara selain mencari seekor kambing untuk dijadi kan ibu angkat nya. Dia pun pergi ke kampung sebelah meminta mereka menjual seekor kambing betina kepada diri nya. Mereka tidak sampai hati melihat orang tua yang malang ini dan akhir nya mereka dengan ikhlas menyumbang kan seekor kambing kepada orang tua itu tanpa meminta duit pun. Orang tua itu pula tidak sampai hati menerima sesuatu tanpa memberikan balasan, dia pun memberikan duit yang ada pada nya kepada penjual kambing tersebut

Setiba nya di rumah, dia segera mencuci puting susu dan bersiap- siap memerah susu, tapi terfikir sesuatu, bagaimana cara nya dia hendak memerah susu tanpa pernah melakukan nya sebelum ini? Cubaan demi cubaan yang dilakukan nya pun menemui jalan buntu. Cucu nya yang kelaparan menangis dengan kuat, orang- orang yang di sekeliling mengatakan: “cuba biar kan cucu nya menghisap puting kambing tersebut!”

Tak di sangka cucu nya pun terus mengisap susu dari kambing itu, sebentar saja sudah kenyang, dan tertidur dengan puting susu yang masih di dalam mulut nya. Sejak saat itu, anak itu sudah seperti anak dari kambing itu, di saat diri nya lapar ia pasti mencari ibu angkat nya. Lama- kelamaan muncul ikatan perasaan antara “ibu dan anak” yang sangat mendalam. Padahal, pada mula nya datuk takut anak ini tidak boleh minum dengan susu kambing, tetapi tak di sangka cucu nya boleh menerima susu kambing, seterus nya membesar dengan baik- baik saja.

Sekarang, anak itu sudah berumur 2 tahun, dan sudah tidak perlukan susu lagi. Datuk tua itu berikrar bahwa kambing ibu angkat dari anak itu akan tetap dipelihara seterus nya, menjamin sisa- sisa hidup nya dapat berlalu dengan baik.

Sumber cerpen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *