Siapa Yang Suka Makan TELUR MASIN? Mohon Anda Jangan Terkejut Lepas Baca Maklumat Ini..Behati-hati Jangan Sampai..

Anda Suka Makan Telur Masin ? Jangan Terkejut Baca Ini. Aku tak tau kenapa telur masin bagi aku mesti bulan puasa. Sebab mungkin masa kecik kecik tiap kali menjelang puasa je mesti ada stok telur masin kat rumah untuk bersahur.
Almaklum la benda masin2 ni konon buka selera sikit masa sahur, kan? yelah.. sahur tu time tidur. Budak2 ni kalau dah mengantuk.. selera nak makan pun tak ada dah. Tapi bila dah masuk zon mak budak.. tak kira masa pulak selera dia. hahahaha

Telur masin ni orang guna telur itik yer anak anak.. Memang tak pernah dengar orang buat telur masin dengan telur ayam jauh sekali telur burung unta & gila la kalau guna telur cicak buat telur masin. Telur masin kalau kat pantai timur tak silap di panggil telur jeruk.

Yelah.. mungkin cara buat dia kena rendam dalam air garam dalam tempoh tertentu. Sampai sekarang aku sebenarnya tak tahu apa fungsi orang salut telur masin dengan tanah & arang tu. Kadang2 aku rasa macam menyusahkan bila nak masak. Nak kena cuci dulu tanah bersalut arang.

Normally telur masin ni kita rebus & makan dengan nasi. Tapi sekadar masakan berasaskan telur masin dah berubah.. ada yang guna telur masin sebagai perasa untuk masakan lain makan ketam goreng telur asin bagai. Tapi seumur hidup aku memang aku tak pernah makan lagi la telur masin goreng. Ada sapa kat sini pernah cuba telur masin goreng.

Tapi yang ni aku confirm pengemar telur masin akan berubah persepsi terhadap telur masin.
Pasti anda tertanya-tanya apakah hukum memakan telur masin yang diperap hitam yang banyak dijual di pasaran dan hukum memakan ikan masin yang diperap tanpa dibuang isi perutnya terlebih dahulu.

Ikuti perkongsian Ustaz Fadhil Hj Hassan yang dipetik dari Radio Kedah dalam program Halaman Keluarga setiap hari jumaat yang boleh didengari pada pukul 12.15 – 12.45 tengah hari.

‎Dalam Bulan Ramadhan, selalunya kita akan mencari ikan masin masam, telur masin…. selalu makan time sahur, memang sedap sangat hmm…

Tapi, TAHUKAH KITA?

– “HARAM” kita makan ikan masin yang diperap, tanpa dibuang isi perutnya terlebih dahulu. Sebab ikan ini, jika kita tak buang isi perutnya terlebih dahulu… ikan itu dikira Najis. Tak boleh makan!

(Begitu juga dengan, Telur Masin yang salut hitam – hitam tu…. Ia diperap tanpa di basuh terlebih dahulu. Sebab itulah… ustaz – ustaz melarang kita, dari memakan telur masin yang jenis itu…. Kerana, cara perapan seperti itu.. adalah sebati dengan Najis, HARAM kita memakan nya. Tapi, kalau nak makan telur masin juga, cari yang diperap dengan air garam. Yang itu, insyaAllah bersih…. sebab ianya dibasuh terlebih dahulu, sebelum ia diperap dengan air garam.)

DUA PERKARA YANG MENJADI HARAM:

1) “Di GARAMNYA.”

Contohnya: Ikan Tenggiri Masam.

– Diperap ikan tersebut tanpa di buang perutnya, dan dicampur dengan garam, dan ia menjadi sebati dengan sekali najis – najisnya. Walaupun kita bawa balik dan membuang tahinya… tetap tak Boleh Makan.

2) “DIMASAK.”

Contohnya: Ikan Temenung Lengat.

– Ikan temenung lengat ini, di lengat sekali dangan isi perut nya.

– Kalau sebelum masak itu, di cuci terlebih dahulu… tak apalah, kalau macam tu.

Wallahu’alam…

Sumber SajaHeboh

sumber : keramat viral dot com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *